Wpływ reklamy na dziecko

wplyw-reklamy-na-dziecko

Rodzic przychodzi z dzieckiem do sklepu, maluch chce, by kupić mu upragnioną zabawkę, ale mama nie wyraża na to zgody. Pojawia się więc płacz, krzyk, histeria, zgrzytanie zębami, a w ostateczności pozostaje rzucić się na podłogę – a wszystko to na oczach przerażonych klientów i zdezorientowanej ekspedientki. Niestety takie sytuacje mają miejsce od lat i niestety reklama odgrywa w całym procesie ogromną rolę. Dlaczego?

Świat fikcji, a rzeczywisty

Każda reklama ma w swoim założeniu jak najszybsze i najlepsze dotarcie do konsumenta, by owy klient zdecydował się właśnie na ten produkt. Przy czym różnica jest taka, że dorosły widz potrafi racjonalnie (choć nie w każdym przypadku) zauważyć celowość przekonywania go do danego produktu. Mali widzowie, w większości naiwni, wierzą niemal w każde słowo wypowiedziane w reklamie. Ci najmłodsi nie potrafią zrozumieć nawet, że po zjedzeniu czekoladowego batonika nie będzie latał jak super bohater. Niestety tego typu perswazja (celowo) wprowadza młodego widzą w błąd, co buduje w nim automatyczne zapotrzebowanie na dany produkt.

Magia autorytetu

Dzieci, szczególnie te w starszym wieku zaczynają być podatne na świat kreowany wokół nich. Chłopcy zaczynają się interesować znanymi sportowcami, czy bohaterami z bajek. W związku z tym reklamy do nich kierowane są w taki sposób, aby poczuli, że po zakupie danego produktu będą tacy, jak ich najwięksi idole. Z kolei dziewczynki w większości chcą być piosenkarkami, modelkami, księżniczkami. W związku z tym jeśli w przykładowej reklamie pojawia się zwrot ,,z naszym produktem będziesz gwiazdą”, tu już nikt nie może nie skorzystać z takiej ,,okazji”.

Moda na….bajki.

Mieliśmy etap Batmana, Supermana, słynnych Pokemonów, czy lalek Monster High, nie mówiąc już o szale na Hannah Montana. Producenci rozmaitych zabawek, czy gadżetów tylko zacierają ręce, by w odpowiednim momencie stworzyć coś, co sprawi, że młodzi widzowie choć na moment będą mogli utożsamić się ze swoimi ukochanymi bohaterami. Tyle, że często jest tak, że zabawki idą w kąt wraz z przemijaniem mody na daną bajkę….

Grunt, by było kolorowo

W reklamach dla dzieci szczególną wagę przywiązuje się zarówno do treści, jak i obrazu. Dzieci jak wiemy kochają kolorowe, błyszczące obrazki – tych w reklamach nie brakuje. Ponadto mamy tu siłę muzyki, gdzie w reklamach często wykorzystywane są piosenki ułatwiające zapamiętywanie danej reklamy, a co za tym idzie – ukochanej zabawki.

Rozmawiaj z dzieckiem

Rodzice mogą mieć wielki wpływ na to jak maluch będzie podchodzić do przekazu reklamowego. Wystarczy, że porozmawiasz z dzieckiem, tłumacząc mu, że nie wszystko w przekazie reklamowym jest zgodne z prawdą, a już zwiększasz jego dystans do przekazu reklamowego. Warto też, by Twoja pociecha nabrała równie dużego dystansu do niestety często nazbyt kreowanego w mediach kultu piękna i doskonałości. Tu już jest nie tylko sposób na pozyskanie młodego klienta, ale i kreowanie jego obrazu rzeczywistości.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *