Najlepsze sposoby na zachowanie zdrowia i urody zimą

zdrowie zimą

Okazuje się, że na naszej skórze znajduje się znacznie więcej receptorów zimna niż ciepła, w związku z tym, chłód odczuwamy bardziej nieprzyjemnie. Jesień i zima to zatem czas zwiększonego wysiłku dla naszego organizmu. Wraz ze spadkiem temperatury, skóra potrzebuje dodatkowej ochrony i odżywienia, w wyniku pogorszenia funkcjonowania płaszcza hydrolipidowego mającego zapewniać jej prawidłowe działanie. Wspomagają nas w tym różnie tradycyjne sposoby, jak również szereg preparatów poprawiających kondycję naszej skóry, włosów, paznokci.

Jak zachować urodę zimą?

Zachowanie urody zimą jest często wyzwaniem. Niesprzyjająca, zimowa pogoda, przegrzane, suche powietrze czy gwałtowne, wielokrotne zmiany temperatury, choćby podczas wychodzenia z ogrzanego pomieszczenia na zewnątrz, działają destrukcyjnie głównie na naszą skórę. Natura obdarzyła nas różnymi typami skóry zachowującymi się zgoła odmiennie w surowych, zimowych warunkach. Zdecydowanie lepiej czuje się skóra tłusta i mieszana za sprawą lepszej ochrony lipidowej. Skóra sucha i wrażliwa natomiast, łatwo ulegają dodatkowemu wysuszeniu, które prowadzi do dalszych podrażnień, swędzenia, pierzchnięcia.

Uroda zimowej skóry – jak sobie pomóc?

  • Natłuszczanie. Warto w tym okresie nieco zmienić swoje kosmetyki na rzecz tych, które pomagają uzupełnić ochronę lipidową i zapobiegają utracie wilgoci. Powinny pozostawiać cienką warstwę na skórze, będącą dodatkową jej ochroną. W preparatach muszą się znaleźć emolienty, wartościowe tłuszcze (z pestek migdałów i moreli, avocado, masło shea, oliwa z oliwek,).
  • Nawilżanie skóry. Zimą jest szczególnie ważne. Wystarczy spojrzeć na wskazanie wilgotnościomierza w pomieszczeniu, by przekonać się, jak duża jest różnica wilgotności powietrza latem i zimą – w warunkach ogrzewania. Podobnie reaguje nasza skóra. Należy wybierać preparaty umożliwiające zatrzymanie wilgoci na dłużej, a więc te zawierające kwas hialuronowy wiążący wodę lub glicerynę. UWAGA, mitem jest to, że nie używa się zimą kremów nawilżających, bo woda zamarza w wierzchniej warstwie naskórka! Nasza skóra stale potrzebuje wilgoci, a zimą szczególnie.
  • Ochrona UV. Słońce szkodzi skórze w warunkach niskiej temperatury nie mniej niż latem, a w sytuacji, kiedy dodatkowo leży śnieg – nawet bardziej, ponieważ promienie słońca odbijają się od jego białej powierzchni. Uwaga! Im wyżej nad poziomem morza jesteśmy, tym mocniejszy filtr w kremie powinniśmy stosować!

 

Włosy – jak cieszyć się ich urodą zimą?

  • Ochrona włosów. Zimą częściej się przetłuszczają, elektryzują, stają się przesuszone, wypadają lub pojawia się łupież. Większość tych problemów jest spowodowana kłopotami ze skórą głowy w tym okresie. Wypadanie jest często efektem gwałtownie zwężających się naczyń krwionośnych pod wpływem niskiej temperatury, co oznacza niewystarczające ukrwienie mieszków włosowych i w efekcie obumieranie włosa. Może mu zapobiec noszenie przewiewnej, naturalnej czapki.
  • Ochrona przed mechanicznymi uszkodzeniami. Noszenie kurtek, szali, chust, czapek sprzyja mechanicznym uszkodzeniom, więc długie włosy upinajmy, chowając je w miarę możliwości pod czapką – w dużym stopniu zapobiega to ich ewentualnym uszkodzeniom.
  • Zapobieganie elektryzowaniu. Tutaj mamy pełną gamę środków. Od przeczesania włosów wilgotna dłonią, co natychmiast rozwiązuje problem, poprzez nawilżające i natłuszczające odżywki, aż po szampony zawierające preparaty zapobiegające elektryzowaniu się włosów.

 

W zimnych miesiącach nasz układ odpornościowy słabnie, mechanizmy obronne skóry również, więc zachowanie urody zimą jest niezbędne, jeżeli chcemy, aby nasz organizm dotrwał do wiosny i lata w dobrej kondycji.

Jak zadbać zimą o „urodę duszy”?

Nasze samopoczucie może być równie ważne, jeżeli nie ważniejsze, od naszego wyglądu, choć obydwa aspekty życia się ze sobą zazwyczaj łączą. Długie, ciemne wieczory i krótkie, nie zawsze pogodne dni sprawiają, że dobre samopoczucie zimą często staje się wyzwaniem. Co można zrobić dla zachowania dobrego samopoczucia?

  • Dieta! O odżywianiu napisano kilometry dobrych porad. W tym jednak, zimowym i ponurym okresie, dieta może znacząco wpłynąć na samopoczucie. Orzechy, suszone owoce, pestki i kasze dostarczają niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego zimą.
  • Ruch – każda dawka ruchu to zastrzyk endorfin zapewniających dobre samopoczucie. Dodatkowo, dotlenia się organizm i wzmacnia układ odpornościowy, którego właściwe działanie jest niezbędne dla zachowania zdrowia zimą.

 

Jak zachować zdrowie zimą?

Trzeba szczególnie zadbać o odporność. Na wygląd, kondycję psychiczną i fizyczną wpływ ma wszystko to, co dzieje się nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz organizmu. Zarówno pogarszaniu urody, jak i chorobom trzeba więc zapobiegać „od środka”, wzmacniając różnymi sposobami układ odpornościowy. Można to robić między innymi poprzez właściwą dietę i wartościowe produkty bogate w kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6. Składniki te zawarte są przede wszystkim w rybach morskich, orzechach włoskich, olejach roślinnych. Dobrze robi także codzienne jedzenie świeżych warzyw i owoców, które dostarczają niezbędnych organizmowi minerałów i witamin (przede wszystkim – tak istotnej dla odporności – witaminy C). Odpowiednio zbilansowana zimowa dieta chroni przed częstymi infekcjami oraz pozytywnie wpływa na wygląd cery! Zawarte w dobrze dobranym menu witaminy A, C, D, E oraz tłuszcze i duże ilości wypijanej wody mineralnej każdego dnia skutecznie rozwiązują od wewnątrz problem przesuszonej skóry i błon śluzowych, bardziej podatnych w takiej sytuacji na infekcje. Musimy jednak pamiętać, że dla utrzymywania dobrego efektu niezbędne jest jeszcze odstawienie używek, które działają niestety odwrotnie, wysuszając skórę i wypłukując z organizmu wartościowe składniki. Wzmacniając odporność, można posiłkować się również suplementami diety dostępnymi w każdej aptece albo samodzielnie przygotować sobie wzmacniające „preparaty”, bazujące na naturalnych składnikach, jak: czosnek, cebula, miód, żeń-szeń, aloes, czystek, wiesiołek czy imbir, które od dawna znane są ze swoich dobroczynnych właściwości zdrowotnych.

 

Więcej o urodzie i zdrowym stylu życia
https://zdrowie.enel.pl/kategoria,63-uroda-i-zdrowy-styl-zycia.html

Artykuł sponsorowany

You may also like...